BLOGGER TEMPLATES AND YouTube Layouts »

Monday, 31 October 2011

Pilih Kawan ??

Kisah ini terjadi pada 31 OCT 2011 bersamaan hari ISNIN iaitu hari aq bersekolah seperti biasa...
Rakanku Mimi ( bukan nama sebenar ) adalah watak utama dalam kisah ini ...Yang aq sendiri tidak tahu samada watak ini baik ataupun sebaliknya....bermulanya kisah ini...
KETIKA DI SEKOLAH .....
    Aq dan rakan2 sekelasku bersama pelajar2 tingkatan tiga yang lain berkumpul di dewan terbuka sekolah seperti biasa...Dan itulah rutin kami setelah selesai menghadapi PMR...Setelah berkumpul , kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan...Kelas kami iaitu 3 Al - Falah telah ditugaskan untuk membersihkan Taman Pendidikan Islam...Dan seperti biasa jugak , aq dan rakan2 pemalasku , melakukan kerja itu hanya dalam masa 5 minit sahaja dan berhenti dengan alasan KEPENATAN....haha...yang sebenarnya malas ...! Aq dengan berat tulang duduk di tepi Taman bersama rakan2 ku yang lain termasuk MIMI...Aq memulakan bicaraku..
  AKU   : Mimi !

  MIMI  : ( Melihat aq sambil mendongakkan kepalanya ke atas menandakan dia mendengar aq  memanggilnya )
  AKU   : Jum jalan Sabtu nee...maw ?
  MIMI  : ( Dengan selamba dia menjawab ...) ''Alarr...hmmm...Ibu aq tak kasih jalanlah...Cuti dua bulan nanti bolehlah...   * cuti dua bulan bermaksud cuti panjang akhir tahun bagi semua pelajar sekolah*
  AKU   : Alar... ( aq merungut ) Takkan tak bole...korang jln pe Pulau Mamutik hari tu boleh pon...
  MIMI  : ( Diam dan tidak mengendahkan aq )
  AKU   : Jomlah Mimi...(aq memujuknya lagi... malangnya, keputusannya tetap teguh mengatakan tak boleh ) Urmm... ok la..


 Loceng bergema menandakan waktu rehat telah tiba...Semua pelajar ke kantin untuk mengalas perut yang telah berbunyi sejak dari tadi...Setelah rehat...kami semua berkumpul semula di dewan terbuka untuk aktiviti seterusnya iaitu membuat oral dan mengecat ....Oleh kerana berus yang diperuntukkan oleh pihak sekolah tidak cukup , segelintir pelajar yang PEMALAS seperti aq ...(hahaha) mempunyai masa yang banyyyaaakkkk untuk berehat - rehat...memang berat tulang betulaq pada masa itu....Aq dan rakan baikku bernama Alia ( bukan nama sebenar ) duduk di dewan terbuka dan membuka cerita - cerita kami iaitu dalam kata lain bergosip ataupun nama saintifiknya mengumpat...haha...Dan pada masa yang sama , Mimi bersama rakan2nya yang loaded tu pun duduk dekat dengan tempat yang kami duduk...Rakan baikku Alia tidak sengaja terdengar perbualan Mimi , Amin ( bukan nama sebenar ) dan Anis ( bukan nama sebenar )....

  AMIN  : Mimi ! Jum jalan sabtu ne ?
  MIMI   : ( menganggukkan kepala lalu bertanya kepada Anis ) '' Nis ! Jumlah jalan sabtu ne ...
  ANIS   : Alar...hari rabu lah kita jalan...sbb hari rabu kan wayang murah..( kpel day )


Itulah perbualan yang tidak sengaja didengari oleh Alia...Lalu Alia menceritakan semula kepada aq..Aq masih tidak percaya lalu memanggil Anis dan berpura - pura ingin mengajaknya jalan ( sebenarnya betul dan  maw bertanya  pasal cerita Alia tu laa...sambil menyelam minum air la katakan )


  AKU  : Nis ! Jum jalan ...
  ANIS : Jumlah ... tapi hari rabu arr....murah ckit wayang..aq maw tingu Paranormal Activity bah..
  AKU  : ok ok ! lepas waktu sekolah la kan..?
  ANIS : eyalar...takkan time kita sekolah...( kami tertawa )
  AKU  : mmm....tadi dorang Mimi ada ajak kaw ka ?
  ANIS : ada....tapi aq ndak maw...sbb hari sabtu..aq maw hari rabu...


Setelah pengakuan terang - terangan daripada Anis , barulah aq percya akan kata2 Alia....Persoalannya di sini ...
     ~ Kenapa dia menolak ketika aq mengajaknya ? Adakah kerana aq ini daripada keluarga yang tidak kaya dan tidak setaraf dengannya sehinggakan ajakan ku ditolak mentah2...?
     ~ Adakah aq ini Low standard punya orang sampaikan dia malu untuk berjalan dengan aq..?
     dan...
     ~Mengapa dia terima apabila orang lain mengajaknya tanpa sebarang alasan ?


Persoalan ini masih lagi bermain di minda ku.....Dan aq pasti , ini semua adalah angkara sifat PILIH KAWAN yang ada pada dirinya....


* tidak boleh dikenalpasti samada cerita ini rekaan semata - mata ataupon sebahagian dari kehidupan anda...juz enjoy da story and leave your feedback...tQ !

Saturday, 29 October 2011

Echa's Public Diaries ~

Assalamualaikum and hye !! haha ... hari nee aq cuma nak ceta sal blog title aq jerr....disebalik blog title yg menarik tuu ( perasan abiss ) da maksud yg tersendiri...cuba try test translate blog title tuu ke Malay version...hmmm....I guess maybe jdi camni kot...Diari publik Echa ...ntah btol kerr tidak tuu...huh ! whatever laa...yg penting skrg...kta nak tau maksud sebaliknyaa tu...actually aq pilih blog title tuu sbb aq rsa tmpt nee paling ssuai utk berkongsi suka dan duka , kebahagiaan dan kesedihan , macam kta tulis diari kat buku tuu...cuma...diari yg nee lain ckit...org lain bole baca siap bole komen lagi....haha...ok laa !! hmmm...it's enough for now...see you in da next post pulak...hehehehe

Friday, 28 October 2011

first thing in mY bloG

hye...........
bermulanya perjuangan bloG noRaisah pd hari ini...ahahahah
(mcm nk pegi berperang plaa...)
alarh, actually nk mntak supporting dr kmu smua yg lalu kt bolG nee...
jgn lupa folloW or comment my post k....

There was an error in this gadget